Studiedag: tweedaagse, Dysfatische ontwikkeling
Map Unavailable

Datum/Tijd
Date(s) - 10/12/2021 - 11/03/2022
10:00 - 15:30

Categorieën


Tweedaagse cursus : Dysfatische ontwikkeling dag 1

Doel:

Tijdens de cursus staat de spraak- taalontwikkeling bij kinderen met Downsyndroom centraal. De cursus geeft inzicht in de spraak- taalontwikkeling en de rol van taal op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling.

 Inhoud:

Tijdens deze dag staan de voornaamste kernmerken van de spraak- taalontwikkeling van kinderen met Downsyndroom centraal. Er wordt ingegaan op de grote rol die de taal heeft binnen de ontwikkeling. Daarnaast bespreken we de belangrijkste aspecten voor activering en begeleiding bij deze groep kinderen.

De communicatie met het kind tijdens het dagelijkse leven thuis en op school wordt besproken, net als de rol van de taal bij het aanleren van de dagelijkse vaardigheden, en hoe deze vaardigheden te stimuleren middels het principe “leren lezen om te leren praten”. Samenwerking tussen ouders, hulpverleners rond het kind, ambulante begeleiding en school in het kader van passend onderwijs komt aan bod.

Resultaat :

  • Je hebt inzicht gekregen in de complexe taalspraakontwikkeling van kinderen met Downsyndroom en een aantal handvatten aangereikt gekregen om hier adequaat op in te spelen.

Voor wie:

Deze cursus is geschikt iedereen die maken hebben met kinderen met Downsyndroom in alle leeftijdscategorieën en communicatie van groot belang vinden.

 

Dag 2 op 11 maart 2022:

Deze cursusdag is een verdieping op cursusdag 1 die op 10 december 2021`heeft plaatsgevonden

Doel:

Tijdens deze tweede dag ontwikkel je kennis van de taal spraakproblematiek  van leerlingen met Downsyndroom gekoppeld aan de in te zetten pedagogisch didactische vaardigheden op school.

 Inhoud:

Op deze tweede dag wordt er gekeken naar het kind met Downsyndroom op school. Omgaan met vroegtijdige geletterdheid. Het  “in elkaar vlechten” van leespraat met de schoolmethode. De rol van het lezen als basis voor verdere kennisverwerving, meedoen met de zaakvakken en niet te vergeten de schriftelijke taalvaardigheid. Ook vragen als meedoen in de klas of een aparte leerlijn en de rol van de ouders tijdens de schoolperiode van het kind komen aan bod.

Resultaat :

  • Je hebt inzicht gekregen in de complexe taalspraakontwikkeling van kinderen met Downsyndroom en een aantal handvatten aangereikt gekregen om hier adequaat op in te spelen in de schoolse setting.

Voor wie:

Deze cursus is geschikt iedereen die maken hebben met kinderen met Downsyndroom in alle leeftijdscategorieën en communicatie van groot belang vinden.

AANMELDEN

PRIJSLIJST

Reacties plaatsen niet mogelijk