Map Unavailable
Datum/Tijd
Date(s) - 30/03/2022
10:00 - 15:30
Categorieën
(Voortgezet) Speciaal Onderwijs
Doel:
Kennis hebben van het belang van het stimuleren van kinderen met Downsyndroom op zowel cognitief als sociaal gebied waarbij een krachtige leeromgeving een eerste vereiste is.
Inhoud:
Aan bod komen:
- Kennismaking met de leerling met Downsyndroom
- De taalproblematiek van leerlingen met Downsyndroom
- Invloed van de vertraagde taal-spraakontwikkeling op:
- De sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen met Downsyndroom
- Cognitieve ontwikkeling van kinderen met Downsyndroom
- Gedrag van kinderen met Downsyndroom
- Goed uitdagend onderwijs aan leerlingen met Downsyndroom
- Leespraat
- Rekenlijn
- Stimuleren van positief gedrag
Resultaat :
- Je hebt inzicht in de specifieke ontwikkeling van kinderen met Downsyndroom en de daarbij behorende kenmerkende leerstijl
- Je hebt tools aangeboden gekregen om te leren anticiperen en omgaan bij specifiek gedrag
- Je hebt kennis genomen van de valkuilen die er bestaan rondom leer vermijdend gedrag
- Je kunt reflecteren op je eigen houding t.a.v. leer vermijdend gedrag van de leerling met Downsyndroom en kunt strategieën inzetten om dit om te buigen
- Je bent op de hoogte van de mogelijkheden die de leespraatmethode biedt
- Je bent op de hoogte van de achterliggende gedachte van de Rekenlijnmethode
- Je kunt vanuit de taalspraakproblematiek het onderwijs aan de leerling met Downsyndroom beter afstemmen
Voor wie:
Deze cursus is geschikt voor ouders, leerkrachten (ambulant) begeleiders, intern- begeleiders, schooldirecteuren, met een leerling met Downsyndroom op het (V)SO.
Dit is een online studiedag.