Voor de ondersteuning van de sociale integratie van een kind met Downsyndroom is het creëren van een goed sociaal klimaat essentieel. Een beter sociaal klimaat wordt bevorderd door onder andere:
- klasse-gesprekken over het feit dat alle kinderen van elkaar verschillen;
- klasse-gesprekken over sociale thema’s (vriendschap; gevoelens; omgang);
- het stimuleren van een niet al te competitief klimaat;
- het bevorderen van sociaal gedrag, door in te grijpen bij anti-sociaal gedrag, kinderen richtlijnen voor pro-sociaal gedrag te geven, kinderen zelf alternatieven voor gedrag te laten bedenken, incidenten na te bespreken met de betreffende kinderen of met de klas; zelf het goede voorbeeld te geven (respect voor anderen; humor en relativeringsvermogen);
- wat betreft de regels een evenwicht te vinden tussen structuur bieden en flexibel zijn;
- de regels met de klas te bespreken of zelfs in samenspraak met de klas op te stellen;
- in voldoende mate orde te houden (waarbij ruim gebruik zou moeten worden gemaakt van positieve methodes als prijzen voor goed gedrag en uitleg geven waarom regels gelden).